Guvernul condus de premierul Marcel Ciolacu a adoptat, în ședința de miercuri, o ordonanță de urgență (OUG) care prevede comasarea alegerilor europarlamentare cu cele locale, pe data de 9 iunie 2024.
De asemenea, coaliția PSD-PNL a anunțat că va participa pe o listă comună la scrutinul european, într-o încercare de a contracara ascensiunea partidelor extremiste și eurosceptice. Decizia a fost luată după negocieri dificile între cele două partide, care au avut de depășit divergențe și tensiuni pe mai multe teme.
Argumentele pro comasare
Susținătorii comasării alegerilor invocă mai multe argumente în favoarea acestei măsuri. Unul dintre ele este că se va reduce costul organizării și desfășurării a patru scrutine electorale în același an, ceea ce ar însemna o economie de resurse financiare și umane. Potrivit unor estimări, comasarea ar duce la o economie de aproximativ 100 de milioane de euro.
Un alt argument este că se va crește prezența la vot, în special la alegerile europarlamentare, care în mod tradițional au avut o rată scăzută de participare. Prin comasare, cetățenii ar fi motivați să se prezinte la urne pentru a-și alege atât reprezentanții locali, cât și pe cei europeni, asigurând o reprezentativitate mai mare a membrilor din România în Parlamentul European. Astfel, s-ar consolida poziția României în Uniunea Europeană, prin transmiterea unui semnal clar că își dorește să urmeze poziția pro-UE și proiectele pentru dezvoltarea Uniunii.
Un al treilea argument este că se va simplifica procesul electoral, evitând confuzia și suprapunerea a două campanii electorale diferite. Prin comasare, cetățenii ar avea o imagine mai clară asupra opțiunilor politice și a programelor electorale ale partidelor și candidaților. De asemenea, s-ar evita riscul de a avea rezultate diferite la cele două scrutine, care ar putea genera instabilitate și neîncredere în sistemul democratic.
Argumentele contra comasare
Oponenții comasării alegerilor aduc în discuție mai multe contraargumente la această decizie. Unul dintre ele este că se va afecta calitatea dezbaterii publice, care ar fi redusă la o simplă confruntare între coaliția PSD-PNL și opoziția formată din USR, AUR și alte partide mici. Prin comasare, s-ar pierde oportunitatea de a discuta în profunzime despre problemele specifice ale administrației locale și ale integrării europene, care ar fi eclipsate de teme generale și populiste.
Un alt contraargument este că se va distorsiona voința electorală, care ar fi influențată de factori iraționali și emoționali. Prin comasare, cetățenii ar putea vota în funcție de simpatia sau antipatia față de un anumit candidat sau partid, fără a ține cont de competențele și performanțele acestora la nivel local sau european. De asemenea, s-ar putea crea confuzie și erori în exprimarea votului, având în vedere că cetățenii ar trebui să completeze două buletine de vot diferite.
Un al treilea contraargument este că se va încălca principiul separării puterilor în stat, care presupune o delimitare clară între autoritățile executive, legislative și judecătorești. Prin comasare, s-ar crea o situație în care Guvernul, care este format din reprezentanții PSD și PNL, ar putea interveni în organizarea și desfășurarea alegerilor, prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne și al Prefecturilor, care sunt subordonate Executivului. Astfel, s-ar pune în pericol independența și imparțialitatea autorităților electorale și a instituțiilor de control.
Ce reprezintă OUG privind comasarea alegerilor
Ordonanța de urgență privind comasarea alegerilor este un act normativ adoptat de Guvern, fără a fi supus dezbaterii și votului Parlamentului, care modifică legislația electorală în vigoare. Prin OUG, se stabilește că alegerile europarlamentare și locale se vor desfășura în aceeași zi, pe 9 iunie 2024, și se reglementează aspecte privind perioada electorală, candidaturile, organizarea și funcționarea birourilor electorale, exercitarea votului, numărarea și centralizarea voturilor, validarea și atribuirea mandatelor, contestațiile și sancțiunile.
OUG privind comasarea alegerilor a fost publicată în transparență decizională pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, unde poate fi consultată și trimisă observații și propuneri de modificare. Potrivit procedurii, OUG trebuie să fie trimisă spre avizare Consiliului Legislativ, Consiliului Economic și Social, Consiliului Superior al Magistraturii și Avocatului Poporului, în termen de 10 zile de la publicare. Ulterior, OUG trebuie să fie publicată în Monitorul Oficial și să intre în vigoare, dar poate fi modificată sau respinsă de Parlament, în termen de 30 de zile de la publicare.
Concluzie
Comasarea alegerilor din 2024 este o decizie controversată a coaliției PSD-PNL, care are atât susținători, cât și critici. Argumentele pro și contra comasare se referă la aspecte economice, sociale, politice și juridice, care trebuie analizate cu atenție și responsabilitate. OUG privind comasarea alegerilor este un act normativ care modifică legislația electorală și care trebuie supus controlului parlamentar și constituțional. Cetățenii au dreptul și datoria de a se informa corect și de a participa activ la procesul electoral, care este esențial pentru democrația și dezvoltarea României.
Citeste si : https://globalmedia.ro/actualitate/tehnici-esentiale-de-supravietuire-in-zonele-montane-cu-paun-ionut/
Echipa Global Media nu a solicitat si nu a acceptat nicio forma de finantare din fonduri guvernamentale. Spatiile de publicitate sunt limitate, iar reclama neinvaziva. Daca iti place ce facem, poti contribui si tu la sustinerea echipei Gobal Media si a presei libere.
Sustine Echipa Global Media